h

Meeloopstages in het kader van de WMO

21 maart 2017

Meeloopstages in het kader van de WMO

In de raad zien wij op het gebied van de WMO regelmatig nota’s voorbijkomen vol met beleid. Maar bij een groot deel van de gemeenteraad bleef toch de belangstelling om eens een kijkje te kunnen nemen bij de diverse organisaties die in Oosterhout uitvoering geven aan dit beleid. Daarom heeft de griffie op 8 maart jl. een informatiemarkt georganiseerd waar raadsleden de kans hadden om kennis te maken met diverse organisaties en om zich daarnaast in te schrijven voor een aantal meeloopstages in het kader van de WMO. Een erg leuk en interessant initiatief waar ik graag gebruik van wilde maken. Om mijn ervaringen te delen, ga ik de komende weken een blogje bijhouden van mijn belevenissen bij de diverse meeloopstages.

Deel 1: burgeradviseur

Bij binnenkomst in de Bunthoef valt meteen al op dat er heel wat mensen zitten te wachten tot het spreekuur begint. Na een korte kennismaking duiken we meteen in de diverse hulpvragen waar de mensen mee aankomen. En divers is het; van hulp bij schulden tot het indienen van klachten tot hulp bij het invullen van de belastingaangifte bijvoorbeeld. De burgeradviseur moet kennis hebben van heel veel verschillende onderwerpen en krijgt bijvoorbeeld mensen op het spreekuur, die naar de burgeradviseur worden gestuurd als het probleem bij de balie van de gemeente niet opgelost is of kan worden.

De burgeradviseurs werken tijdens de spreekuren in de verschillende activiteitencentra met een centraal systeem. Iedereen die langskomt, wordt ingevoerd en vorige bezoeken zijn op deze manier makkelijk terug te vinden ook al zijn deze op een andere locatie geweest. Vandaag in de Bunthoef werken er twee adviseurs, die elkaar tussendoor ook helpen, en  een extra leidinggevende die bijspringt, wanneer het erg druk is.

De adviseur is grondig, doortastend maar ook vriendelijk. Hij heeft de goede motivatie om mensen pas de deur uit te laten gaan als ze OF een oplossing hebben voor hun probleem OF in ieder geval de middelen (of verwijzing naar de juiste personen) hebben om het zelf op te kunnen lossen. Ik merk dat, als je de mensen echt goed wilt helpen, je soms een half uur per persoon bezig bent. Een van de redenen hiervoor is een flinke taalbarrière, maar uiteindelijk worden de hulpvragen duidelijk door goed doorvragen van de adviseur.

Om half 4, het officiële einde van het spreekuur, zitten er nog steeds mensen en de adviseur gaat gewoon door, want je kunt de mensen die daar al twee uur zitten te wachten niet zomaar wegsturen volgens hem, wat iets zegt over zijn betrokkenheid bij de mensen.

Aan het einde van de middag is er een evaluatie van alle cliënten die langs zijn geweest en de oplossingen die zijn geboden. Na een zeer interessant en voor mij geslaagd kijkje in de keuken van de burgeradviseur, kan ik niet anders dan vol lof zijn!

Zie ook:

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier