Nieuws, maart 2009

28 maart 2009

Buurten in Tuinzigt

Samen met SP Tweede Kamerlid Hugo Polderman en een groep Zweedse raadsleden van de Vänsterpartiet ging de SP Breda op zaterdag 28 maart 'buurten' in Tuinzigt om met mensen uit de Dijklaan en omgeving te praten over hun buurt en in het bijzonder de verkeerssituatie sinds de herinrichting van de Dijklaan. Bij de SP waren klachten binnengekomen hierover: een goede gelegenheid om in de buurt te gaan kijken en huis aan huis te informeren wat de mensen er van vonden. De Zweedse raadsleden waren te gast in Breda en wilden graag kennismaken met de activiteiten van de SP. Buurten in de buurt (of Diskussionen i närheten in een vrije Zweedse vertaling) leek ons een prima kennismaking met ons werk. Onze collega's waren niet gewend om zo direct contact te hebben in de buurt, maar zijn wel enthousiast gemaakt!

20 maart 2009

Dans- en Sportstudio Grease gered!

Het waren angstige momenten in december voor dans- en sportstudio Grease in Breda-Noord. Het Grondbedrijf had de huur van het pand aan de Waterloostraat 23 opgezegd wegens sloop- en nieuwbouwplannen. Dit ondanks een
eerdere toezegging dat Stichting Grease gebruik kon maken van het pand tot juli 2014, wanneer er ruimte beschikbaar komt in een van de nieuwbouwprojecten in de wijk. De SP vond het onacceptabel dat deze wijkvoorziening dreigde te verdwijnen en zette de zaak op de politieke agenda. En met succes: wethouder Marja Heerkens maakte in de commissievergadering van 18 maart bekend dat Grease toch de komende vijf jaar mag blijven in het pand.

17 maart 2009

Open brief SP Breda naar Laurentius

De SP heeft, naar aanleiding van de uitlatingen van woordvoerder Heintjes van woningbouwvereniging Laurentius in BN-De Stem van zaterdag 14 maart 2009 (zie dit artikel en een vervolg hierop), een open brief naar Laurentius gestuurd. Heintjes weigerde om de SP net als de andere partijen inzage te geven in de technische rapporten die betonrot aan zouden moeten tonen in de gekraakte sloopflat. Volgens hem omdat de SP "de politieke onafhankelijkheid verlaten" heeft door twee waarnemers bij de kraak mee naar binnen te sturen om met eigen ogen de situatie in ogenschouw te nemen. De SP heeft echter al op 18 februari, nog lang voordat er sprake was van een kraakactie, per email van Laurentius te horen gekregen dat er geen sprake kon zijn van inzage in dit rapport.

12 maart 2009

BETONROTGATE

Op vrijdag 6 maart werd een leegstaand woningencomplex aan de Ignatiusstraat opnieuw bezet door een groep krakers. De leegstaande panden werden eerder al gekraakt en met fors machtsvertoon ontruimd. De panden, eigendom van woningbouwvereniging Laurentius, staan op de nominatie om gesloopt te worden. Volgens Laurentius wegens betonrot; echter, volgens de SP, de krakers en de onder de woningen gevestigde winkeliers - die ook moeten vertrekken - om hier dure appartementen te kunnen bouwen.

6 maart 2009

Duizend ZO-kranten voor Bredase treinreizigers

Met zeven partijgenoten was de SP in Breda present om vandaag tijdens de ochtendspits de nieuwe ZO!-krant te verspreiden. Ruim duizend kranten vonden hun weg naar de reizigers. Hieronder een korte fotoimpressie.

4 maart 2009

Essent is publiek bezit!

En om dit duidelijk te maken, hield de SP een heuse laser-show bij het kantoor van Enexes (de netwerkleverancier die onlangs van Essent afgesplitst is) aan de Noordelijke Rondweg waar het logo en de naam van Essent nog duidelijk zichtbaar zijn...