Het geheim van Oss

22 september 2011

Het geheim van Oss

SP biedt Wethouder Cees Meeuwis vanavond het boek “Het Geheim van Oss” aan. Hij haalt namelijk twee verhalen door elkaar. Het verhaal van de Bende van Oss is een ander verhaal dan het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van de SP. Gisterenavond na de première van de film over de bende van Oss twitterde Meeuwis dat hij er al 18 maanden naar zit te kijken in Breda. Hij vergelijkt daarmee de hardwerkende vrijwilligers van de SP afdeling anno 2011 met een rovende moordende en plunderende bende uit begin vorige eeuw. “Ik neem aan dat hij zijn woorden terugneemt”, zegt SP Fractievoorzitter Patrick van Lunteren: “Want je kan de SP natuurlijk niet wegzetten als een bende messentrekkers en moordende criminelen. Dat heeft niets meer met Twitterhumor te maken”.

Dat Meeuwis de twee verhalen niet helemaal heeft begrepen is wel te verklaren. De SP is zo’n 40 jaar geleden begonnen als een Gideonsbende van jonge mensen die een betere wereld wilden; toevallig ook in Oss. Schrijver Kees Slager heeft het verhaal van die gideonsbende prachtig verwoord in ‘Het Geheim van Oss’. Van Lunteren: “Het leest echt als een avonturenboek van jongens die het volk in Oss in beweging weten te brengen en van daaruit over heel Nederland succes boeken door onder de mensen te zijn. Ik raad het Meeuwis en anderen van harte aan”.