De slag om Oranjewoud

28 maart 2012

De slag om Oranjewoud

Maandag 2 april a.s. besteedt het VPRO-programma “De slag om Nederland” aandacht aan Oosterhout. Het zal gaan over een nieuw kantoorpand dat Oranjewoud wil laten bouwen aan de Beneluxweg.

Precies op de plek waar een heel mooi natuurgebiedje is ontstaan en waar veel omwonenden graag gebruik van maken. Onverklaarbaar, want Oranjewoud zit nu al op haar felbegeerde zichtlocatie aan de A27, op slechts een paar honderd meter afstand waar het nieuwe kantoor moet verrijzen. In plaats van het bestaande gebouw te verbeteren en aan te passen aan de wensen en ontwikkelingen van deze tijd, heeft men er voor gekozen om dit gebouw te verlaten, ten prooi aan leegstand, zoals op zoveel plaatsen in Nederland gebeurt. Over duurzaamheid gesproken….

Het besluit om hier een kantoorpand te laten verrijzen is op uiterst merkwaardige wijze tot stand gekomen. Zowel de wethouder als Oranjewoud heeft geen enkel middel geschuwd om hun zin door te drijven. Ondanks dat er nog diverse beroepsprocedures van de milieuvereniging lopen heeft de gemeente toch besloten om het perceel al bouwrijp te maken. Vele bomen zijn al gekapt, ondanks heftig protest van omwonenden, de milieuvereniging Oosterhout en SP-leden.

De VPRO doet hier verslag van in haar uitzending “De slag om Nederland” op maandag 2 april om 20:25 uur op Nederland 2.
De uitzending is hierna terug te zien op De slag om Nederland