Nieuws, maart 2012

SP aanwezig op autismedag MEE

In het kader van de Autsimeweek opende MEE West-Brabant haar deuren op zaterdag 31 maart 2012 voor een autismemarkt.
SP Breda was ook aanwezig en kreeg zelfs een eigen spreekkamer toegewezen. Daar werd de landelijke handtekeningenactie tegen de bezuinigingen op het speciaal onderwijs ondersteund.

Midden en Klein Bedrijf eerst

Grootschalige ontwikkelingen in de detailhandel moeten voortaan bijdragen aan behoud of zelfs versterking van het Bredase middenstand. Dit voorstel van de SP kreeg afgelopen donderdag steun van een meerderheid in de raad. Een kritische houding naar de grootschalige uitbreiding van supermarkten, bouwmarkten, winkelketens en woonboulevards is nodig. De grootschaligheid trekt bezoekers weg bij de kleine middenstanders die het daardoor steeds moeilijker krijgen. Fractievoorzitter Patrick van Lunteren: “ De kleine zaken, vaak gerund door hardwerkende families, geven Breda juist sfeer en karakter. Die moeten we niet de nek om laten draaien met oneigenlijke concurrentie door megaconcerns”.

Nee tegen Brabant Culturele Hoofdstad

“SP Breda was, is en blijft tegen Brabant Culturele Hoofdstad”. Dat zei Maurice Spapens tijdens het debat afgelopen donderdag in de raad. Want als er geld verspild wordt is dat onzin, en al helemaal nu. De vijf grote steden in Brabant en de provincie steken samen 1 miljoen euro in een wedstrijd om culturele hoofdstad 2018 te worden. “Totale geldverspilling. Dat geld kan beter rechtstreeks naar de kunstenaars”, zegt Spapens. “Zij zijn veel beter af als dat geld niet in bestuurders en promotiespotjes wordt gestopt maar in hun creatieve projecten”.

30 maart 2012

Eerst de mensen

Het is tijd om de mensen in Breda weer centraal te stellen. Wat goed is voor de Bredanaar is goed voor de stad. Dat stelde fractievoorzitter Patrick van Lunteren gisteren tijdens het debat te voorbereiding op de voorjaarsnota. Met de financiële crisis, die sinds 2008 ons land en de wereld in haar greep heef, als excuus, is de helft van de buurthuizen gesloten, is de WMO uitgekleed en is de thuiszorg compleet overhoop gehaald. Ook in de culturele hoek vallen klappen, zoals bij het Bredaas Museum. Keuzes die weinig oog lijken te hebben voor de mensen die er door getroffen worden. Van Lunteren: “Bij ieder voorstel zou het college voortaan nadrukkelijk de voor en nadelen voor mensen die het betreft in beeld moeten brengen” “Grote kans dat er dan ineens heel andere keuzes gemaakt worden, die ook op veel meer draagvlak van de Bredanaars kunnen rekenen”.

29 maart 2012

SP bespreekt congresstuk ‘1 voor allen’

Op een drukbezochte ledenvergadering op 28 maart 2012 besprak de Bredase SP afdeling het congresstuk ‘1 voor allen’ onder leiding van SP Eerste Kamerlid Tiny Kox. Op het landelijke congres op 2 juni van dit jaar, dat gehouden wordtin Breda, zal het congresstuk waarin de inbreng van alle SP-afdelingen wordt verwerkt,besproken en vastgesteld worden.

22 maart 2012

SP Breda bespreekt 18e Congres SP

De Bredase SP-afdeling gaat het achttiende Congres van de SP voorbereiden met een tweetal ledenvergadering. Op deze vergaderingen, op 28 maart en 25 april, worden de congresstukken besproken, eventuele wijzigingsvoorstellen opgesteld, en afgevaardigden gekozen naar de regioconferentie en het Congres wat op 2 juni in het Chassetheater in Breda zal plaatsvinden. Arjan Vliegenthart, SP-senator en lid van de congrescommissie, is aanwezig bij de bijeenkomsten om de congresstukken toe te lichten vanuit de congrescommissie. SP-leden vinden de congresstukken op de speciale congrespagina op de leden-website SPnet (hou postcode en lidnummer bij de hand). Beide bijeenkomsten beginnen op 19.30 in Gemeenschapshuis De Wegwijzer.