Eindelijk duidelijkheid voor Slotjes-Midden

8 juli 2013

Eindelijk duidelijkheid voor Slotjes-Midden

Als je de gemeentepolitiek een aantal jaren volgt, dan valt op dat er van die dossiers zijn die nooit lijken te worden afgerond. De ‘herstructurering’ van Slotjes-Midden (ook wel bekend als de Besterd) is zo’n dossier. Vandaag (3 juli 2013) kreeg het dossier een nieuw hoofdstuk in de vorm van een brief van het college aan de gemeenteraad dat de plannen gewijzigd zijn (goh, je verwacht het niet…).

De SP zet zich al jaren in voor de belangen van de bewoners van Slotjes-Midden. In samenwerking met de bewoners, verenigd in het platform tegen sloop en woningnood, hielden we in 2005 een enquête onder de bewoners van de wijk waaruit duidelijk bleek dat de zij voorstander waren van renovatie in plaats van sloop. De SP deed een oproep aan de zittende partijen om de besluitvorming over Slotjes-Midden over de verkiezingen heen te tillen, zodat de bevolking zich over de plannen kon uitspreken. Maar natuurlijk wilde men daar niet aan. Inspraak is leuk, maar het moet leiden tot verandering van de plannen en dus, tegen de wensen van de bewoners in, en ondanks het verzoek van de SP, stelde de gemeenteraad in januari 2006 de plannen vast. Bij de verkiezingen van maart 2006 werd de Oosterhoutse SP beloond voor haar inzet met twee zetels in de raad. We zijn ons door de jaren heen met Slotjes-Midden blijven bezig houden, maar de meerderheid van de raad (met name PvdA, CDA, VVD en Gemeentebelangen) bleven vasthouden aan de plannen die ooit (in 1998!) bedacht waren.

En nu, in juli 2013 is het dan eindelijk zover, na jarenlang en volgens sommigen tot vervelens toe te hebben aangedrongen op een andere visie worden de plannen voor de wijk dan toch aangepast. Minder sloop en meer renovatie. De slag is dan uiteindelijk toch gewonnen. SP Oosterhout mag blij zijn.
Maar eerlijk gezegd, echt blij kunnen we toch niet worden. We zijn ruim 7 jaar na de besluitvorming in de raad en al die jaren hebben de bewoners van de wijk in onzekerheid geleefd over hun toekomst, is er nauwelijks onderhoud verricht en is het openbaar groen afgestorven tot minimale proporties.
Er is dus nog voldoende werk aan de winkel voor Thuisvester en de gemeente om de wijk weer op een acceptabel niveau te brengen, maar – zoals we al in 2005 zeiden – dat kan. Het is mooi dat het college van B&W dat inmiddels ook begrijpt.

Reacties

Wanneer men alle tijd en energie, plus kapitaal, 13 jaar geleden in de wijk had gestoken, hadden wij nú al in een prachtwijk gewoond!
Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! Ook jammer dat er een economische crisis voor aan te pas moest komen. Het draait en draaide dus altijd al om de centen. Thuisvester schreef men toen ook als €ires!

Die flats zijn niet meer te renoveren. Nu renoveren en later weer plat gooien kost meer dan nu plat gooien en nieuw bouwen. Ik heb zelf in zo'n flat gewoond en de flats zijn echt aan het einde. Ook gevaarlijke situaties met bedrading en dergelijke door alle voorgaande knutselaars. (vorige bewoners, en daar weer voor)

7 jaar geleden hadden ze wellicht nog gerenoveerd kunnen worden zodat ze 10 jaar verder kunne, maar dat nu nog doen... En idd deze wijk is jaren aan zijn lot overgelaten, met alle zooi en achterstallig onderhoud van dien.