Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1999

16 november 2013

Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1999

De SP doet in maart 2014 voor de achtste keer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Breda. In SK12 schetsen we tot aan de verkiezingen iedere maand een beeld van deze verkiezingen. Dit maal nemen we de gemeenteraadsverkiezingen van 1999 onder de loep.

Na de herindelingsverkiezingen van november 1996 ging Breda weer op een afwijkend tijdstip naar de stembus. Omdat de verkiezingen van 1998 te vroeg na de herindelingsverkiezingen waren, werden deze verschoven naar 1999, samen met de Statenverkiezingen. Twee verkiezingen tegelijk, op twee verschillende stemcomputers: de stembureauleden waren niet te benijden. De SP was zeer optimistisch over de uitslag. De tweede zetel was eigenlijk al ingecalculeerd, en de hoop was op een derde zetel. Maar de afdeling was na de succesvolle entree in 1996 en het uiterst actieve jaar 1997 een beetje ingedut, en verdeeld over een aantal zaken. Weliswaar werd er een jarenlange - en uiteindelijk succesvolle - strijd gevoerd voor het saneren van de voormalige vuilstort aan de Hoornwerkstraat, het nieuwe was er een beetje af. De uitslag - wel procentuele winst maar net geen tweede zetel, op 160 stemmen na - was een flinke teleurstelling voor de afdeling. GroenLinks wist weer wat op te krabbelen en won een zetel, net als de PvdA, maar vooral de VVD maakte een klapper en werd met 10 zetels de tweede partij na het almachtige CDA. Samen had centrum-rechts een ruime meerderheid in Breda. De Parel van het Zuiden werd gereduceerd tot een eenzame zetel.