Nieuws, januari 2014

30 januari 2014

SP Breda voor vervoer

Door onverantwoord hard bezuinigen is er voor 22 miljoen euro achterstallig onderhoud aan wegen en fiets- en voetpaden. Dit zorgt voor steeds meer ongelukken waar de gemeente als beheerder van de openbare ruimte, terecht verantwoordelijk voor wordt gehouden. Om persoonlijk leed en schadeclaims te voorkomen gaat de SP dit achterstallig onderhoud aanpakken. De SP ziet Breda als fietsstad. Daarvoor moet wel werk gemaakt worden van de fietspaden en voorrang voor fietsers bij kruisingen en verkeerslichten. Fietsenstallingen worden weer gratis. Ook de  voetganger moet veiliger en met voorrang over straat kunnen. Daarvoor moeten stoepen en oversteekplaatsen overzichtelijker worden. Proeven elders in het land tonen aan dat het met minder borden en verkeerslichten veiliger wordt en de doorstroming beter. Dat gaan we ook in Breda doen. Om zoveel mogelijk autoverkeer buiten de stad te houden zijn transferia aan de randen nodig en alternatieve manieren van bevoorrading. Naast de fiets zet de SP ook vol in op (hoogwaardig) openbaar vervoer. Regelmatig rijdende (elektrische) bussen brengen de reiziger comfortabel van A naar B en zijn een volwaardig alternatief voor de auto. Problemen met parkerende studenten rondom hogescholen kunnen hiermee worden voorkomen.

28 januari 2014

SP Breda voor onderwijs

Het belang van goed basisonderwijs in een goede en
25 januari 2014

Geld voor de zorg gaat naar de zorg

Dat was gisterenavond één van de uitkomsten na de bespreking in de commissie maatschappij over de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). “De SP strijdt al jaren voor de zorg en is blij dat wethouder Bergkamp nu de toezegging doet dat het geld voor de zorg ook echt naar de zorg gaat” zegt Dirk Uyl, commissielid van SP Breda. “Zo halen we in de aanloop naar de verkiezingen al een mooi punt binnen uit ons verkiezingsprogramma”.

23 januari 2014

SP Breda voor veiligheid

Door de stoere taal van voornamelijk rechtse partijen lag de nadruk de afgelopen jaren te veel op bangmakerij. Breda doet het lang niet slecht als het gaat om de veiligheid. Dat betekent niet dat we vinden dat alles goed gaat. We mogen onze ogen niet sluiten voor de misdaad en overlast die er is. Dit dient in eerste instantie aangepakt te worden door de politie. De agent moet op straat zijn en niet achter het bureau. Dit belangrijke werk wordt bovendien niet langer uitbesteed aan ingehuurde beveiligers die per saldo meer kosten. SP Breda vindt dat er vooral geïnvesteerd moet worden in preventie. Mogelijke probleemgroepen uitzicht geven op werk, onderwijs en een menswaardig bestaan, helpt hen op het rechte pad te houden. Met cameratoezicht is SP Breda zeer terughoudend. Het is geen vervanging van blauw op straat. Het is een aanvulling. SP Breda is voor een realistisch softdrugsbeleid. Legaliseren en reguleren is de beste manier om grip te krijgen op de softdrugshandel en de overlast die dit veroorzaakt op straat. Een gemeentelijke kwekerij kan eraan bijdragen om softdrugs uit de criminaliteit te halen en om de gezondheidsrisico’s in te perken.

17 januari 2014

SP programma "Voor de mensen" gepresenteerd

100% sociaal en voor de mensen Breda is een middelgrote, Bourgondische stad waar het fijn  wonen, werken, studeren en bovenal fijn leven is.  De SP wil dat graag zo houden en gaat voor een 100% sociaal Breda. De afgelopen jaren stonden  vooral in het teken van boekhouden, economische belangen en prestigeprojecten. Deze politiek vergroot de tweedeling in de samenleving en is een  doodlopende weg. Het is het tijd voor de menselijke maat. Op 19 maart kunt u het verschil maken. Wordt Breda nog harder, wordt de  tweedeling nog groter of gaan we bouwen aan een  socialere, menselijkere en duurzamere stad. Dat er
minder geld uit Den Haag naar de gemeente komt is  een feit. Ook een stadsbestuur met de SP zal  keuzes moeten maken. Wij doen dat wel met oog