Nieuws, februari 2014

28 februari 2014

SP Breda voor werken

Niet het geld, maar de werknemer staat centraal. Er is de afgelopen jaren zonder veel resultaat veel geïnvesteerd in Breda als logistiek centrum en andere zogenaamde “hoogwaardige” economie. De SP wil dat er werk naar Breda wordt gehaald waar Bredanaars gaan werken. Dus geen bedrijven waar alleen mooie sier mee gemaakt kan worden en die amper banen opleveren. Er komt dan ook geen WTC (World Trade Center) in het stationsgebied. De SP wil dat er in Breda weer werk voor gewone mensen komt. Een uitkering is alleen een oplossing als werk niet mogelijk is. Eenmaal in een uitkeringsituatie moeten mensen niet gestraft worden met vernederend en zinloos werk ver
onder hun kunnen. Hiervan worden alleen belastinggeld verslindende reintegratiebureaus beter van. Het geld dat nu verspilt wordt aan deze bureaus en de baanbonussen voor bedrijven, wordt geïnvesteerd in de werkzoekende zelf. Hij of zij wordt individueel begeleid naar een passende baan. Met de nieuwe participatiewet komt een zeer grote verantwoordelijkheid naar de gemeente, namelijk de zorg voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Deze mensen zijn geen bezuinigingspost. We gaan weer zelf mensen in dienst nemen in een gemeentelijk werkbedrijf. Zo krijgen mensen een eerlijke kans met echt loon en degelijke arbeidsvoorwaarden.

25 februari 2014

SP Breda voor cultuur

SP Breda wil dat zoveel mogelijk mensen op hun eigen manier kunnen deelnemen aan kunst en cultuur. Breda moet daarbij gebruik maken van de creativiteit die er is en samenwerken met instellingen zoals kunstacademie St. Joost. Vooral kinderen en jong volwassenen moeten in de eigen leefomgeving in aanraking komen met muziek, dans, theater en vormgeving. Bibliotheken spelen daarbij een belangrijke rol. We zorgen dat deze samen met de Nieuwe Veste weer onder bestuur van de gemeente komen en houden ze open. De miljoenen aan belastinggeld die ieder jaar naar het Chassé-theater en bodemloze put MOTI gaan, besteden we aan de versterking van kleinschalige kunst. De cultuurvisie Factor C is nog altijd een goede basis om op voort te bouwen. De SP ziet kansen in (tijdelijke) herbestemming van leegstaande winkels en kantoren voor het inrichten van expositie- en oefenruimtes. Laagdrempelige evenementen zoals Breda Barst, Palm Parkies, Jeugdtheaterdagen, Kulturele Amateur Manifestatie, Film in ’t Park, Belcrum Beach, Roodharigendag en de Dancetour worden ondersteund. Bredase DJ's zoals Hardwell en Tiesto draaien wereldwijd de sterren van de hemel. Dit succes zetten we in om jongeren te inspireren en om Breda als dance hoofdstad op de kaart te zetten.

24 februari 2014

SP Breda lanceert verkiezingsspot "100% sociaal"

Een maand voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014, lanceert SP Breda de verkiezingsspot “100% sociaal”. Volgens lijsttrekker Patrick van Lunteren is de boodschap duidelijk: "Alleen een stem op de SP is garantie voor een socialer Breda. Onze leden voegen de daad bij het woord en werken iedere dag keihard aan een 100% sociaal Breda!"

23 februari 2014

Feest in de Heuvel

Hoewel een elftal Bredase SP-ers het SP-congres in Amersfoort bijwoonde, bleven er nog genoeg enthousiaste leden over voor de campagne. Dit keer streek de SP-caravan neer in de Heuvel. In de ochtend waren zij bij de feestelijke opening van het Dr. Struyckenplein. In de middag gingen zij huis-aan-huis in de buurt.  SP-lid Cocky Nuijten: "We zijn afgelopen jaren veel in de Heuvel actief geweest. Dat merk je direct aan de positieve reacties op de SP".