Nieuws, mei 2016

25 mei 2016

Informatieavond Nationaal ZorgFonds in IJpelaar

Op maandag 23 mei kwamen tientallen geïnteresseerden af op de informatieavond georganiseerd door de SP in gemeenschapshuis Erasmus. De aanwezigen kregen daar informatie over het Nationaal ZorgFonds en de afschaffing van het eigen risico. De presentatie van de avond was in handen van Bas Maes (fractievoorzitter SP Breda) en Michel Verschuren (afdelingsvoorzitter SP Breda). In zijn uiteenzetting noemt Bas Maes het eigen risico een “boete op ziek zijn” en verwijt hij de zorgverzekeraars veel te hoge reserves aan te houden (ruim 10 miljard euro). Ook hekelde hij in zijn verhaal het “overstapcircus”, waarbij verzekeraars ruim een half miljard per jaar uitgeven aan reclame en acquisitie. Maes zei het volgende over de politici in Den Haag: “In het Haagse is de overgrote meerderheid nog steeds groot voorstander van marktwerking in de zorg en klopt men zichzelf op de borst voor wat er is bereikt.” Dat terwijl er meer dan een miljoen mensen grote moeite hebben de zorgkosten te betalen. Ook ziet 1 op de 5 mensen wel eens af van medisch noodzakelijke zorg vanwege de hoge kosten. Maes: “Gelukkig is het overgrote deel van de mensen in het land het met ons eens dat we nog liever vandaag dan morgen de stekker uit de marktwerking en het eigen risico trekken!”Lees verder
21 mei 2016

Weblog: Avonturen

Mijn rugzak is nog niet eens uitgepakt. De jetlag zit nog dik in de benen. Dinsdagmiddag 12.30 uur landden we op Schiphol. We kwamen terug van drie weken backpacken in Midden Amerika. Jungle, tropische stranden, vulkanen, rastafari, fijne verre vrienden, bier en cocktails. Dan is de rauwe realiteit van weer aan het werk wel even hard. Gelukkig stap ik hier wel direct terug in het avontuur van Breda Begroot.

14 mei 2016

Grote steun IJpelaar voor zorgplannen SP

Ook de inwoners van IJpelaar en Blauwe Kei scharen zich massaal achter de zorgplannen van de SP. Zo´n 70 actieve SP’ers uit de regio, spraken zaterdag in enkele uren tijd vele honderden mensen aan de deur over één Nationaal Zorgfonds, zonder eigen risico. “Vrijwel iedereen is het met ons eens dat het eigen risico een boete is op ziek zijn en dus onrechtvaardig”, zegt Bas Maes, fractievoorzitter van de SP in Breda. “Bijna 200 mensen spraken niet alleen hun steun uit maar gingen nog verder: zij sloten zich per direct aan bij het Nationaal Zorgfonds en willen graag betrokken worden!”

11 mei 2016

Zaterdag kleuren straten IJpelaar rood

Aanstaande zaterdag zullen de straten in de wijk IJpelaar in Breda rood kleuren. Tientallen actieve SP-leden uit de regio zullen dan namelijk huis-aan-huis aanbellen. Onderwerp van gesprek is de landelijke SP-campagne voor één Nationaal Zorgfonds en tegen het Eigen Risico. “Het is tijd voor het Nationaal Zorgfonds. Zonder onnodige bureaucratie en kostenverhogende concurrentie. Zonder geldverslindende reclame en zonder torenhoge salarissen voor zorgbobo’s,” zegt SP-afdelingsvoorzitter Michel Verschuren. “En we schaffen de boete op ziek zijn, het eigen risico van 385 euro af!”

11 mei 2016

ATEA-Alarm: binnen week al tientallen reacties!

Het ATEA-Alarm heeft de eerste week al tientallen reacties opgeleverd. Daarmee is voor SP Breda aangetoond dat het meldpunt voor misstanden bij de ATEA Groep voorziet in een grote behoefte.  “Gelet op het aantal en de aard van de reacties blijkt ook dat veel mensen hun klachten niet binnen ATEA zelf durven te uiten”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken op basis van deze klachten over onder andere de begeleiding naar werk, het werkbedrijf en Vindingrijk. Daarom blijft het meldpunt ook de komende tijd nog in de lucht.”Lees verder
7 mei 2016

SP: Wat doet Breda met overschot zorgbudget?

SP Breda wil van het College van B&W weten hoeveel geld er in Breda overblijft op het zorgbudget. Dit naar aanleiding van recent gepubliceerd onderzoek waaruit blijkt dat gemeenten hierop naar schatting zeker 310 miljoen overhouden. In oktober bleek al dat ook Breda voor het zoveelste jaar op rij afstevent op een overschot op het zorgbudget. SP Breda vraagt nu wat de meest recente cijfers zijn. “Ik wil weten hoe het kan dat er ondanks fikse bezuinigingen toch weer geld overblijft”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Bovendien wil ik weten hoe dat het geld dat overblijft, opnieuw ingezet gaat worden voor de zorg. Hoe gaan we ervoor zorgen dat geld voor de zorg ook daadwerkelijk naar de zorg gaat?”Lees verder