Terugblik raadsvergaderingen 20 en 21 september 2016

24 september 2016

Terugblik raadsvergaderingen 20 en 21 september 2016

Een korte terugblik op de raadsvergaderingen van dinsdag 20 en woensdag 21 september.

Op twee onderwerpen hebben we een bijdrage geleverd: restylen activiteitencentra en afschaffing welstandstoets.

Wat de activiteitencentra betreft : het Collegewilde een bedrag van E.410.000,= uitgeven aan het restylen daarvan. Daar hebben we in het verleden wat vraagtekens bij gezet, omdat de activiteitencentra nog niet zo lang geleden waren verbouwd/opgeknapt en we even niet zo snel nut en noodzaak van restyling inzagen. We hebben daarom het College in een eerder stadium gevraagd dat voor ons eens goed inzichtelijk te maken en dat is gebeurd. En omdat we nut en noodzaak volledig konden onderschrijven hebben we hiermee ingestemd.

Afschaffing welstandstoets: hier waren en blijven we tegenstander van. We hebben dan ook tegen gestemd. En waarom? De welstandstoets wordt vervangen door een excessenregeling, waarbij de gemeente pas achteraf gaat kijken of een bouwwerk wel door de beugel kan. Dus toetsing achteraf in plaats van vooraf. En dat vinden wij tamelijk onverstandig. Bovendien leidt dit volgens ons tot rechtsongelijkheid en rechtsonzekerheid en ook dat bevalt ons niet.

Daarnaast hadden we stemverklaringen over drie onderwerpen.

Actualisatie nota  buiten spelen: de simpele vraag hoeveel we willen uitgeven aan buitenspeelaccomodaties.  Daar waren verschillende opties voor uitgewerkt. Wij kozen primair voor de optie ”behoud en uitdagender”, maar een motie in die richting heeft het niet gehaald. De optie      ” minder maar uitdagender” - onze tweede keus - is het uiteindelijk geworden.

Randvoorwaarden ontwikkeling locatie Keiweg/Ridderstraat: de gemeente wil op deze locatie een appartementencomplex laten realiseren. De discussie over hoe dat er dan moet gaan uitzien speelt al langer. Wij deden en doen aan die discussie niet mee om de simpele reden, dat we daar helemaal geen appartementencomplex willen. Maar we zijn helaas de enige partij, die er zo over denkt.

En dan tenslotte de Pannehoef. Eindelijk zijn er knopen doorgehakt. De discussie over de Pannehoef moddert al jaren door. De Raad heeft nu groen licht gegeven om ruim 1 milj. beschikbaar testellen voor renovatie. En daar staan wij volledig achter. Ons motto was en is: doe het goed of doe het niet en niet doen is voor ons geen optie.

Kijk hieronder voor onze volledige bijdragen/stemverklaringen.