Nieuws, november 2016

30 november 2016

Pak discriminatie in de horeca aan

Foto: SP
Afgelopen zondag bleek uit het tv-programma Undercover in Nederland dat in Breda nog altijd gediscrimineerd wordt aan de deur bij cafés. Het programma stuurde drie groepen jongemannen op pad en kwam er met de verborgen camera achter dat de groep blanke mannen overal moeiteloos binnenkwam. Dit terwijl de groep met donkere mannen en de groep met mannen van Marokkaanse afkomst vaak werden geweigerd. "In juni al stelden we vragen aan het College van B&W over discriminatie aan de deur. Toen werd gesteld dat dit onderwerp van gesprek was tussen de Gemeente Breda en de horeca", zegt SP-commissielid Rachied Benabbou. "Als het programma iets duidelijk maakt, is het wel dat de tijd van praten voorbij is. Er moet nu echt worden ingegrepen om discriminatie keihard aan te pakken!"

25 november 2016

Opinie: Het verhaal van Bredanaars?

Foto: SP
Woensdag werd Het verhaal van Breda gepresenteerd door het College van B&W. Na een zorgvuldig doorlopen proces met onder andere inwoners, viel daar toch ineens de wat bestuurlijke term "internationale schakelstad". Alhoewel er benadrukt werd dat dit niet de nieuwe slogan van Breda wordt, is het wel hetgeen wat sindsdien steeds in de media opduikt.

23 november 2016

Volle bus vanuit Breda naar landelijke aftrap Nationaal ZorgFonds

Foto: SP
Ook vanuit Breda trekt er zaterdagmorgen 26 november een bus vol richting Den Haag voor de landelijke aftrap van het Nationaal ZorgFonds. Deze brede beweging die mede wordt gesteund door SP, 50Plus, Partij voor de Dieren, FNV Zorg & Welzijn, KBO Brabant en tal van zorginstellingen, pleit voor het afschaffen van het eigen risico en wil een eind maken aan de macht van de zorgverzekeraars. "Alhoewel zich de afgelopen maanden al ruim 215.000 mensen aansloten, is dit eigenlijk pas het begin!", zegt Michel Verschuren, één van de drijvende krachten in Breda. "In een recordtijd sloten ook in Breda al meer dan 2.000 mensen zich aan bij het Nationaal ZorgFonds. Met een deel van deze actievoerders van het eerste uur, gaan we zaterdag naar Den Haag om samen met meer dan 1.500 andere enthousiastelingen uit het land, de campagne officieel af te trappen!"Lees verder
22 november 2016

Reactie college op Zwartboek ATEA-Alarm

Foto: SP
Vorige week ontving SP Breda een brief van wethouder Marianne de Bie (sociale zaken, D66) met daarin een uitvoerige reactie op het vlak voor de zomer aangeboden Zwartboek ATEA-Alarm. Hieruit blijkt dat de vele tientallen meldingen die in mei en juni binnen kwamen op het meldpunt, de ogen van ATEA op een aantal belangrijke punten hebben geopend. SP Breda is tevreden met de reactie en de aangekondigde verbeteringen. "Of het in de praktijk ook echt tot een verbetering op de werkvloer gaat leiden, moeten we natuurlijk eerst afwachten", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Maar het is goed dat de wethouder en ATEA de signalen erkennen en de aanbevelingen grotendeels opvolgen!"Lees verder
18 november 2016

Werkgelegenheid voor alle Bredanaars

Foto: SP
Breda gaat zich inspannen om werkgelegenheid naar de stad te halen voor alle Bredanaars, niet alleen de hoger opgeleiden. Een motie van SP Breda en PvdA Breda die daartoe opriep, werd donderdagavond gesteund door een meerderheid van de raad. Dirk Uijl, gemeenteraadslid voor de SP hierover: "In de crisisjaren zijn er 6.000 banen verdwenen in Breda. Met name de mensen die middelbaar of praktisch geschoold zijn, hebben de klappen van de crisis het hardst gevoeld. Het is goed dat Breda nu extra aandacht geeft aan werkgelegenheid voor deze groep mensen."
17 november 2016

Strikte voorwaarden aan cameratoezicht

Foto: SP
Er moeten strikte voorwaarden gesteld worden aan het voornemen om ook in woongebieden cameratoezicht in te zetten. SP, D66, GroenLinks en Volkspartij Breda zullen daartoe tijdens de raadsvergadering van donderdag een wijziging indienen op het voorstel om de burgemeester verregaande bevoegdheden te geven. "Wanneer we die voorwaarden nu niet stellen, geven we de burgemeester carte blanche", zegt initiatiefnemer en SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Juist omdat veel partijen het erover eens zijn dat cameratoezicht in woongebieden als ultimum remedium gezien dient te worden, moeten we nu als gemeenteraad aangeven waar voor ons de grens ligt!"