Nieuws, oktober 2017

29 oktober 2017

10 Wijken- en Dorpentour in De Heuvel

Foto: SP

Nadat de 10 Wijken- en Dorpentour al verschillende wijken had aangedaan, was het deze zaterdag de beurt aan de Heuvel. In deze naoorlogse wijk in Breda zijn zo’n tien vrijwilligers bij bewoners langs de deuren gegaan. Ook stond de SP-caravan op het Mgr. Nolensplein en kwamen mensen langs voor een gesprek. SP-raadslid Dirk Uijl: “Mensen waarderen het heel erg om op een laagdrempelige manier in hun eigen omgeving in gesprek te gaan met de politiek en je hoort precies wat er in de wijk speelt”. Veel gehoorde klacht was de overlast op en rondom het Mgr. Nolensplein, maar ook de wortelopdruk en het gebrek aan bladkorven.

25 oktober 2017

SP Breda nagelt graaiende Amphia-bestuurder aan de schandpaal

Foto: SP

SP Breda heeft in de nacht van dinsdag op woensdag Amphia-bestuurder Olof Suttorp aan de schandpaal genageld. Afgelopen week is bekend geworden via RTL Nieuws dat Suttorp met ruim €309.000 de op een na meest verdienende zorgbestuurder van Nederland is. Dirk Uijl, raadslid voor de SP in Breda, hierover: “Een miljoen mensen kunnen hun zorgkosten niet ophoesten en de betaalbaarheid van zorg is hét thema van de afgelopen verkiezingen geweest. En dan zo’n salaris voor een zorgbestuurder compleet achterlijk. Ik heb hier geen goed woord voor over!”

25 oktober 2017

Winkeliers vrezen voortbestaan bij uitbreiding Stada Stores

Foto: SP

Inwoners en winkeliers hebben in grote meerderheid de kwaliteit van hun winkelcentra achteruit zien gaan sinds de komst van Stada Stores en vrezen de gevolgen van nog meer winkels daar. Bijna 40% van de winkeliers ziet het zelfs als een bedreiging voor het voortbestaan van hun zaak wanneer de Gemeenteraad later dit jaar mocht besluiten om opnieuw 10.000m² winkeloppervlak toe te staan. Dat bleek dinsdagavond op de drukbezochte actiebijeenkomst van Red ons winkelcentrum! Hier werd de tussentijdse uitslag van de enquête onder inwoners en winkeliers van omliggende wijken en dorpen gepresenteerd. “De reacties in de buurten en de volle zaal vanavond tonen aan dat de zorgen groot zijn”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Dat zoveel winkeliers zelfs het voortbestaan van hun zaak vrezen indien Stada Stores wordt uitgebreid, is een glashelder signaal. Gewoon niet doen dus!"

20 oktober 2017

Actiebijeenkomst Red ons winkelcentrum!

Foto: SP

Dinsdagavond 24 oktober vindt de actiebijeenkomst over Red ons winkelcentrum! plaats. In ’t Kraaiennest in de Haagse Beemden zullen samen met inwoners en winkeliers de voorlopige resultaten van de enquête worden besproken. Veel inwoners en winkeliers van omliggende wijken en dorpen, vrezen de gevolgen van nog meer winkels bij Stada Stores. De afgelopen weken sprak SP Breda hierover met vele honderden mensen en haalden we enquêtes op in Prinsenbeek, Haagse Beemden, Heuvel, Tuinzigt, Princenhage en Hoge Vucht. SP-fractievoorzitter Bas Maes: “Op deze actiebijeenkomt bespreken we de resultaten hiervan en wisselen we ervaringen en ideeën uit. Samen beramen we vervolgstappen om de plannen van nog eens 10.000m² bij het NAC-stadion zo snel mogelijk van tafel te krijgen!”

19 oktober 2017

Het verhaal van een volhouder

Foto: SP

SP Breda trekt aan de bel bij de Gemeente Breda over het feit dat Radim Mazánek, straatventer van verse wokmaaltijden, wordt tegengewerkt door de dienst handhaving. Sinds zijn komst naar Breda in 2014, heeft deze hardwerkende ondernemer uitsluitend tegenwerking van de instanties ervaren en is hierdoor meerdere malen in de problemen geraakt. “Net nu hij met de verkoop vanuit zijn bakfiets het hoofd financieel gezien boven water kan houden, is het uitgerekend de gemeente die hem het werken onmogelijk dreigt te maken”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Dit leidt terecht tot veel verontwaardiging onder zijn vaste klanten en ieder ander die Radim een warm hart toedraagt!”

18 oktober 2017

Armoede geen ver-van-mijn-bed-show!

Foto: SP

Dinsdag heeft SP Breda in de stad goede gesprekken gevoerd over armoede, soms heftige verhalen beluisterd, aandachtspunten meegekregen en ook complimenten ontvangen. “Opvallend was het aantal mensen dat aangaf zelf niet in armoede te leven, maar zich wel zorgen maken over hun financiën, wanneer zij bijvoorbeeld onvoorziene uitgaven hadden. Dit kan een hoge ziektekostenrekening zijn, maar ook vervanging van bijvoorbeeld een koelkast of wasmachine”, geeft SP-raadslid Ria Wiegeraad aan. “Je hoorde ook regelmatig dat armoede ontstond bij een opeenstapeling van problemen, zoals ziek worden, daarbij werkeloos raken en alleen komen te staan. Het pijnlijke was om te horen hoe mensen in die situatie zich schamen voor hun armoede en geen hulp durven te vragen. Of niet weten waar zij moeten zijn voor de juiste hulp. Met alle gevolgen vandien!”