Nieuws, december 2017

30 december 2017

Nieuwjaarsreceptie SP Breda

Foto: SP

Donderdag 4 januari organiseert SP Breda haar jaarlijkse nieuwjaarsreceptie voor alle leden, sympathisanten en politieke vrienden. Samen proosten we op 2018 wat met de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart, een bewogen politiek jaar belooft te worden. Tijdens de receptie zal ook het verkiezingsprogramma van de SP Breda gepresenteerd worden. “We blikken graag terug op waar we de afgelopen vier jaar het verschil gemaakt hebben in de coalitie, in de raad en natuurlijk op straat”, zegt SP-lijsttrekker Bas Maes. “Maar we zijn er nog niet! Daarom presenteren we trots onze plannen voor een nog veel eerlijker en socialer Breda.”

22 december 2017

SP Breda wenst u fijne feestdagen!

Foto: Roel Wildervanck
20 december 2017

Geen meerderheid voor aanpak graaiende bestuurders

Foto: SP

De gemeenteraad van Breda heeft donderdagavond een voorstel van SP Breda om graaiende bestuurders aan te pakken weggestemd. SP-raadslid Dirk Uijl diende, samen met PvdA, GroenLinks en BOB, een motie in nadat kersvers minister De Jonge in de Tweede Kamer toezegde gemeenten te ondersteunen in het vinden van ruimte om topsalarissen in te perken. Uijl: “Het onbehagen dat leeft in de samenleving over bestuurders die op kosten van de belastingbetaler enorme salarissen binnenharken is groot. Ik snap dit gevoel, met belastinggeld ga je zinnig en zuinig om. Daarom zullen we altijd, zowel binnen als buiten de raad, strijden voeren tegen tegen dit gegraai.” De SP heeft recent meerdere acties gevoerd tegen graaiende bestuurders. Zo zijn de directeuren van Careyn, Thebe en het Amphia ziekenhuis met posters aan de schandpaal genageld.

20 december 2017

Zorgen om capaciteit vrouwenopvang

Foto: SP

SP Breda vraagt het College van B&W naar de capaciteit van de vrouwenopvang in Breda. Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat er landelijk gezien capaciteitsproblemen zijn. Van alle vrouwen die aankloppen, kan slechts 70 procent binnen een dag worden geholpen. Voor de anderen wordt een hotel geregeld of wordt steeds vaker een bed bijgezet in de opvang. “De meeste cliënten zijn slachtoffer van huiselijk geweld. Ze vluchten, laten huis en haard achter en nemen hun kinderen mee”, zegt SP-burgerraadslid Inge Verdaasdonk. “Acute hulp - zowel psychisch als praktisch! - is vaak noodzakelijk. Maar soms zitten slachtoffers een week in het voorportaal van de opvang op een hotelkamer of een noodbedje. Ik wil weten of dit ook in Breda zo is. En als dat zo is, wat we hier dan aan gaan doen.”

18 december 2017

Jaarlijkse Kerstboomactie weer groot succes

Foto: SP

Zoals ieder jaar rond deze tijd, stond SP Breda zaterdag op de Grote Markt met een mooi versierde kerstboom. Daar schreven voorbijgangers hun kerstwens op een kaartje en hingen deze vervolgens in de boom. Voor de liefhebbers was er ook nog een bekertje warme chocolademelk met een chocolade kerstkransje. De wensen zijn zeer uiteenlopend, van wereldvrede tot aan lokale thema’s. "Voor ons is de jaarlijkse kerstboomactie één van de vele manieren om met mensen in gesprek te gaan over wat er leeft”, zegt SP’er Paul Marijnissen. “Sommige wensen zijn heel concreet en daar gaan we direct mee aan de slag. Een wens als wereldvrede zal iets meer tijd kosten maar we doen ons best!”

17 december 2017

Inzamelen eerste 1.000 steunbetuigingen referendum gestart

Foto: SP

Na de aankondigen van het referendum met betrekking tot het vrijgeven van de winkelopeningstijden, zijn SP Breda en partij BOB direct over gegaan tot het inzamelen van de benodigde 1.000 steunbetuigingen voor het inleidend verzoek. Dit doen de partijen zowel online via een petitie als via formulieren (zie onderstaand). "De teller staat na amper een dag al rond de honderd digitale en papieren steunbetuigingen!", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Maar er is dan ook haast geboden om het referendum al op 21 maart te kunnen organiseren. Ik roep iedereen op - zowel voor- als tegenstanders van het vrijgeven van de winkeltijden! - om de petitie te steunen en zoveel mogelijk andere mensen ervan te overtuigen hetzelfde te doen."