Bestuursakkoord: Verspillen op rechts, bezuinigen op links

30 mei 2018

Bestuursakkoord: Verspillen op rechts, bezuinigen op links

Dinsdagavond presenteerde de coalitie van VVD, D66 en PvdA het bestuursakkoord voor de periode 2018-2022. Het akkoord staat vol prestigeprojecten en andere rechtse hobby’s zoals minder belastingen en meer asfalt. Dit alles wordt gefinancierd door alvast een graai te doen uit het grondbedrijf en door keihard te bezuinigen op het sociaal domein, waaronder de zorg. "Natuurlijk staan er ook een aantal goede dingen in zoals het verbeteren van het falende afvalbeleid", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "De coalitie smijt echter met belastinggeld alsof er geen morgen is. De rekening van deze rechtse spilzucht, wordt neergelegd bij de mensen die het echt niet kunnen missen of vooruitgeschoven. Onverantwoord."

Zorg

Niet langer de zorgbehoefte is leidend, maar het budget. Per 1 januari 2021 moeten de structurele tekorten zijn opgelost. Dit komt neer op een bezuiniging van 11 miljoen op het sociaal domein, waaronder de jeugdzorg en Wmo. De exacte invulling van deze bezuinigingen moet nog komen waarmee pijnlijke besluiten vooruit worden geschoven. Maes: "Het ingezette beleid waarbij de kosten voor de baten gaan, dreigt door de boekhoudersmentaliteit van deze coalitie nu de nek omgedraaid te worden." Ook de Reserve Sociaal Domein om tegenvallers op te kunnen vangen, wordt opgeheven. “De gemeente gaat voortaan meekijken over de schouder van de zorgprofessional of hij niet te dure zorg voorschrijft. Dit toont aan dat het deze coalitie niet om de beste zorg voor mensen gaat, maar dat het vooral de hand op de knip houdt. Als het gaat om het sociaal domein althans.”

Wonen

De woonagenda is gebaseerd op drijfzand. Er wordt een greep gedaan uit de nog niet gerealiseerde opbrengsten van het grondbedrijf van ruim 17 miljoen. Daarvan moet 14 miljoen ingezet worden voor de bouw van 1.800 middeldure woningen. Een prijzig cadeautje van de VVD aan de projectontwikkelaars van Breda die in deze categorie ook prima zonder ‘subsidie’ kunnen bouwen. Maes: “Er lijkt niets geleerd van het op de pof leven bij het grondbedrijf dat Breda in crisisjaren aan de rand van de afgrond bracht.” De ongeveer 40 miljoen die nodig is voor de bouw van de voorgenomen 1.200 sociale huurwoningen, moeten de corporaties zelf maar ophoesten, is de boodschap van deze coalitie. “De bouw van sociale huurwoningen wordt het probleem gemaakt van de woningcorporaties. Dit kan alleen maar gaan leiden tot langere wachtlijsten en hogere huren.”

Werk en inkomen

Mensen in de bijstand moeten gaan werken zonder loon, tenminste 20 uur in de week. Wederom een cadeautje van de VVD aan grote bedrijven die steen en been klagen niet aan mensen te kunnen komen, maar ondertussen weigeren een fatsoenlijk loon te bieden en liever voor een habbekrats busladingen Midden- en Oost-Europeanen over laten komen. En terwijl 1 op de 10 Bredase gezinnen in armoede leeft, bezuinigd deze coalitie miljoenen op armoedebeleid. Maes: “Dat de VVD iedereen met een uitkering een profiteur vindt en mensen in armoede paupers, is algemeen bekend. Maar dat D66 en met name PvdA hier medeverantwoordelijkheid voor willen dragen, geeft te denken. Het pluche wordt door deze partijen duur betaald.”

Uit balans

Eerder al werd de portefeuilleverdeling van de beoogd wethouders bekend. De drie VVD-wethouders trekken daarbij alle macht naar zich toe. Nieuwkomer Greetje Bos krijgt een groot deel van de portefeuille veiligheid en degradeert daarmee burgemeester Paul Depla (PvdA) tot lintjesknipper. Paul de Beer (D66) verliest de felbegeerde portefeuille financiën aan Bos en zijn geliefde sport aan andere nieuwkomer Daan Quaars (VVD). Die krijgt wonderlijk genoeg zowel grondbedrijf als bouwen en wonen in zijn portefeuille, zaken die tot voorheen altijd gescheiden waren in verband met mogelijk conflicterende belangen. Boaz Adank (VVD) gaat voortaan naast economische zaken ook over werk, inkomen en armoede. Wethouder Marianne de Bie (D66) verliest daarmee ook een belangrijk deel van haar portefeuille aan de VVD. Miriam Haagh (PvdA) mag zorg blijven doen, maar gelet op het bestuursakkoord, wordt dat eerder een verdeling van de schaarste.

Vragenlijst Schippersdonk e.o.

1 Begin 2 Einde
Vul hieronder jouw klacht in over onderhoud of reparaties van jouw huurwoning van Alwel of omtrent communicatie met Alwel.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.