Armoedebeleid gemeente Breda (b)lijkt een loterij te zijn

12 januari 2022

Armoedebeleid gemeente Breda (b)lijkt een loterij te zijn

Foto: Gemeente Breda / Gemeente Breda

Onlangs ontving de SP de antwoorden vanuit het college op raadsvragen rondom de kerstpakkettenactie. Daaruit bleek dat de gemeente maar liefst € 5000 (bijna 30 euro per pakket) had uitgegeven om lokale bedrijven te sponsoren. Natuurlijk is de SP van mening dat lokale ondernemers, zeker nu in Coronatijd, gesteund moeten worden. Maar natuurlijk niet vanuit het armoedebudget, wat bedoeld is om minima mee te laten doen in de maatschappij. Reden genoeg dus voor de SP om vervolgvragen te stellen aan het college.

Winacties voor minima
Het college hield in 2021, naast de kerstpakketenactie, nog meer winacties voor minima. Zo zagen we in de media Wethouder Adank in oktober trainingspakken uitdelen aan kinderen. In november was het daarop de beurt aan Wethouder De Bie om mooie sier te maken met het uitdelen van de eerste 17 kinderfietsen, van de 46 fietsen die de actie ‘Breda fiets voor Breda’ tot dan toe opgeleverd had. Hele sympathieke acties natuurlijk, maar hoeveel geld vanuit de armoedebudget wordt daar (direct of indirect) aan uitgegeven? Dat is wat de SP wil weten.

De SP vindt winacties namelijk geen eerlijke vorm van het verdelen van geld uit het armoedebudget. Ook lijkt het nogal tegenstrijdig: eerst schrapt het college de jaarlijkse vergoeding van € 40 voor minima om te besteden aan sportkleding om vervolgens alsnog trainingspakken te gaan uitdelen.

Promotie Bredapas?
Het college geeft in de beantwoording van de raadsvragen aan dat de loterijen zijn bedoeld om de Bredapas te promoten. Het is volgens de SP niet logisch om de pas te promoten door prijzen uit te reiken aan mensen die de pas al bezitten. Uit eerder vragen van de SP kwam naar voren dat er in 2021 een communicatietraject zou starten met een nieuwe folder en een persbericht. Dat is iets anders volgens de SP dan de zogenaamde weggeefacties, die nu plaats hebben gevonden. Natuurlijk vindt de Bredase SP dat onze ondernemers op onze steun moeten kunnen rekenen, en daar hebben we tijdens de recente raadsvergadering over het coronasteunpakket dan ook extra budget voor vrijgemaakt.

De SP ziet dat er nu meer aanbieders zijn, waar minima de Bredapas kunnen gebruiken, dan dat er één jaar geleden waren. Dat is positief en dat zouden er nog veel meer mogen zijn. Ook zijn er in Breda nog veel meer mensen die recht hebben op de Bredapas, dan de 8.000 mensen die de pas nu hebben. Sinds de inkomsenseisen verruimd zijn zo'n anderhalf jaar geleden kunnen namelijk veel meer Bredanaars de pas aanvragen: met een netto maandinkomen van minder dan € 1934 (per gezin; excl. vakantiegeld), kun je al je in aanmerking komen. (lees alle voorwaarden op en vraag de pas aan via https://www.breda.nl/bredapas-aanvragen)

Lees hier:
* de eerdere gestelde raadsvragen
de beantwoording vanuit het college
* de nieuwe raadsvragen

Vragenlijst Schippersdonk e.o.

1 Begin 2 Einde
Vul hieronder jouw klacht in over onderhoud of reparaties van jouw huurwoning van Alwel of omtrent communicatie met Alwel.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.