SP-raadsleden beschermen lokale democratie

12 oktober 2023

SP-raadsleden beschermen lokale democratie

Foto: Raadsgriffie / Facebook Gemeenteraad Breda

Vanavond stond in het teken van onze lokale democratie. Dat begon met een spoeddebat op aanvraag van de Bredase SP. Fractievoorzitter Inge Verdaasdonk: “We ergeren ons aan het feit dat het college vaak onze vragen te laat beantwoord en daarom hebben wij het college daar scherp op ondervraagd.” Dit had effect, want de hele raad sprak het college streng toe. Het college beloofde beterschap in het komende half jaar. Burgemeester Depla vond dit zelfs “de eer te na” om dit niet na te komen. Raadslid Michel Verschuren besprak de noodzaak om bij regionale overleggen meer controle te krijgen als gemeenteraad. Zijn motie om dit verder uit te werken kreeg raadsbrede steun.

In het laatste deel van de gemeenteraad hadden we het nog over ons eigen stadserf. De SP pleit ervoor om het voorrecht van gemeenteraadsleden om midden in de stad gratis te mogen parkeren op te heffen, maar dat vinden veel andere partijen natuurlijk niet leuk. Burgerraadslid Olaf van der Bruggen vindt het belangrijk dat Breda klimaatrechtvaardig werkt, pak grote vervuilers in Breda aan, niet de consumenten. Raadslid Verdaasdonk zette zich in voor onze kleine kunstenaars en andere creatievelingen. Zij verdienen een vaste plek in onze stad en niet afgedankt te worden, wanneer zij de prijzen in een gebied hebben opgedreven en daarnaast het autoluw maken van onze binnenstad. Mensen in de binnenstad ondervinden veel overlast van het verkeer en de enige oplossing is het verminderen van het aantal auto’s.